donderdag 23 februari 2017

Tijdloos of Trendy? Deel 2 Trendvoorspelling.


Denim trend 2017. Foto's van o.a Akzo-Nobel, Bazaar Velvel, Erica Chan en Etsy

De vorige blog ging over woontrends, de volgende gaat over tijdloos wonen. Vandaag, midden in de drieluik Tijdloos of Trendy?, staat trendvoorspelling centraal. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe trends ontstaan? Volgen interieurtrends modetrends op of staan woontrends op zichzelf? Wat gebeurt er voordat de woonwinkels hun nieuwe trends kunnen presenteren? Wie bepalen en wie beïnvloeden de woontrends? 


Trendwatchers en trendforecasters

Lang voor wij een nieuwe woontrend ontdekken, is deze als idee of concept ontstaan in het brein van een trendwatcher of trendforecaster. Het voorspellen van trends is een vak apart. Een prachtig vak ook, voor professionals met een visie. Beroemde trendvoorspellers werken wereldwijd. Zij zetten hun kennis van veel verschillende industrieën op een creatieve manier om in concepten en trendomschrijvingen. Hun voorspellingen zijn gebaseerd op wereldwijde ontwikkelingen o.a. op het gebied van economie, natuur, cultuur, maatschappij en technologie. Deze ontwikkelingen beïnvloeden de behoeften en het koopgedrag van verschillende typen kopers en gebruikers. Bij iedere woontrend past een omschrijving en een beeld van patronen, kleuren, vormen en materialen. Door het combineren van de verschillende trendbeelden ontstaat er een totaalbeeld van de interieurs in de nabije toekomst. Trendvoorspellers adviseren het bedrijfsleven via publicaties, presentaties, brainstormsessies enz.  


Ondernemingen en organisaties

Belanghebbenden over de hele wereld kopen de trendvoorspellingen in en stemmen hun productontwikkeling hier op af. Denk hierbij aan fabrikanten, leveranciers, overkoepelende en adviserende organisaties. Deze bedrijven werken in de voedingsmiddelenindustie, entertainment, mode en cosmetica, lifestyle en leisure, architectuur en interieur of in de bank- en verzekeringindustrie.

In principe gaan alle spelers in – bijvoorbeeld - de woonbusiness dus uit van dezelfde basisinformatie. In dit stadium worden de trendverwachtingen vertaald in thema’s waaruit ideeën volgen voor materialen, kleuren, vormen, patronen etc. Onder de trendvoorspellers bevinden zich ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd. Zij weten bijvoorbeeld alles van kleurentrends. Grote concerns kopen hun trendinformatie waarschijnlijk centraal in voor hun dochterbedrijven. Zij vertalen die informatie weer naar hun eigen doelgroep en productassortiment. De Blokker Holding bijvoorbeeld, is eigenaar van o.a. Xenos, Big Bazar en Leen Bakker. Zij zullen de trendvoorspellingen ieder op hun  eigen manier naar het assortiment vertalen.



Bohemian Trend met foto's van o.a. Princess Palace, Designersguild en Bohemian Interiors.


Meer belangstellenden

Ook groothandelaren, (ketens van) detaillisten, interieurontwerpers en -stylisten werken met trendvoorspellingen en worden geïnspireerd door nieuwe, trendy producten. Sommige ondernemingen hebben trendforecasters in dienst of werken al vele jaren samen met een vast team van trendvoorspellers. Andere bedrijven baseren hun plannen op de publicatie van de woonmodetrends door het Perscentrum Wonen.


Afnemers

Een nieuw product ontwikkelen duurt jaren. Pas twee a drie jaar na de voorspelling merken wij, als consument, dat de woonwinkels volstromen met producten die horen bij de nieuwe trend. Het zijn allemaal vertalingen van dezelfde trendvoorspelling. Als alles goed is is het aanbod precies wat wij op dat moment mooi vinden. En zijn we bereid relatief veel geld te betalen voor een nieuw en trendy interieur. Of kopen we accessoires die ons bestaande interieur een eigentijds en trendy look kunnen geven. In de regel worden we hier weer heel gelukkig van. En er is toch niets mis met een behoorlijke dosis woongeluk?



Trend 4 van Histor. Met dank voor de foto's.


Nederlandse trendgoeroe

Een blog over trendvoorspelling is niet compleet zonder de naam van Lidewij Edelkoort te noemen. Deze Nederlandse trendgoeroe is een van de beroemdste forecasters ter wereld. Al tientallen jaren adviseert zij de top van de meest succesvolle, internationale bedrijven. Ze is iemand met visie, een helicopterview en oog voor detail en ze is in staat haar overtuigingen over te brengen op zowel CEO’s als op mensen zoals jij en ik. De lijst van aan haar toegekende prijzen en onderscheidingen lijkt eindeloos. Ook op het interieurgebied is haar invloed als trendvoorspeller en inspirator bijzonder groot. Echt een inspirerende vakvrouw naar mijn hart. Je kunt haar via Trendtablet op Facebook volgen.

Al met al denk ik dat trendvoorspelling een buitengewoon interessant vak is dat veel waarde toevoegt aan de interieurmarkt. Het gestroomlijnde proces garandeert een voortdurende toestroom van inspiratie en vernieuwing. Dit heeft intussen geleid tot het innoverende en springlevende imago dat de (Nederlandse) interieurindustrie sinds jaren heeft. Ik ben er van overtuigd dat trendvoorspelling in de toekomst een nog grotere rol zal gaan spelen. En dat het aantal woontrendkopers verder zal toenemen. Evenals de branche omzet op jaarbasis. 


Pastel trend 1027. Foto's van Yardhouse, Etsy, Decor en Stylemepritty.


Als vakgebied staat trendvoorspelling naar mijn idee nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Ik vind het interessant het nieuws op dit gebied te volgen. Wie weet blog ik volgend jaar over de laatste ontwikkelingen.